Ibland händer det att bedragare eller säljare från andra elhandelsbolag ringer upp eller knackar på och påstår att de samarbetar med oss på Mölndal Energi. Det kan handla om allt från mätarbyten och elpriskompensation till nya elavtal. Vi vill vara tydliga med att vi inte samarbetar med något annat elhandelsbolag.
Tyvärr finns det aktörer som försöker vilseleda kunder. De är få – men det är en klen tröst om man själv drabbas. Här är några saker att tänka på för att minska risken att bli lurad:
-
Endast du och ditt elhandelsbolag vet vilket avtal och elpris du har. Om någon kontaktar dig på telefon så känner de inte till din nuvarande avtalsform eller pris – inte heller om du har uppsägningstid eller inte.
-
Kontrollera företaget. Innan du bestämmer dig – kontrollera om företaget finns med på svarta listan som Konsumenternas energimarknadsbyrå publicerar. De är en statlig och oberoende rådgivningstjänst för energifrågor.
-
Logga aldrig in på din bank eller lämna ut koder på uppmaning. Seriösa säljare begär inte att du loggar in eller delar lösenord. Du kan däremot behöva signera med BankID när du ingår avtal – se då till att det är rätt företagsnamn som visas innan du godkänner.
-
Om något låter för bra för att vara sant – så är det oftast det.
-
Släpp inte in någon i bostaden du inte förväntar dig. Personal från Mölndal Energi ska alltid kunna legitimera sig.
Är du det minsta osäker – kontakta gärna oss. Vi hjälper dig gärna att reda ut vad som gäller.