Hoppa till huvudinnehåll

För dig som företagare

Villkor för laddprojekt

Ladda ned avtalsvillkoren

Villkor för projektgenomförande av laddprojekt

1.1 Dessa villkor för projektgenomförande och installation gäller mellan Mölndal Energi AB, org. nr 556488–8518 (Leverantören) och Kunden;

1.2 Leverantören och Kunden benämns nedan var för sig ”Part” eller gemensamt ”Parterna”.

2 LEVERANTÖRENS ÅTAGANDEN

Leverantören åtar sig att i enlighet med detta avtal:

- projektera och upprätta alla erforderliga handlingar för entreprenadens godkännande;
- leverera och utföra samtliga för anläggningens nödvändiga installationsarbeten;
- driftsätta anläggningen;
- ansluta anläggningen till Fastighetens elcentral

Arbetena avseende leverans, installation och driftsättning av anläggningen benämns gemensamt ”Installationsarbetena”.

Leverantören fullgör sina åtaganden enligt ovan genom Entreprenören.

2.1 Installationsarbetena
Leverantören ska utföra de Installationsarbeten som är nödvändiga för att till Kunden överlämna anläggningen.

Leverantören ska utföra Installationsarbetena vid den tidpunkt som framgår enligt punkt 6 nedan och på den plats inom Fastigheten som framgår av Offerten.

2.1.1 Ansvar för byggarbetsmiljö
Projektorganisation inkl. BAS-P och BAS-U utses efter Kundens beställning.

2.1.2 Försening
För det fall att Installationsarbetena inte kan utföras vid överenskommen tid till följd av omständigheter på Kundens sida, ansvarar Kunden för samtliga förseningar, kostnader och anspråk som dröjsmålet åsamkar Leverantören, om Kunden inte visar att dröjsmålet inte beror på försummelse på Kundens sida.

För det fall att Installationsarbetena inte kan utföras vid överenskommen tid till följd av omständigheter inom Leverantörens kontroll, ska Leverantören:

(i) meddela Kunden snarast möjligt; och

(ii) tillsammans med Kunden överenskomma om ny tidpunkt för Installationsarbetena.

Leverantören äger rätt till erforderlig förlängning av färdigställandetiden enligt punkt 6 nedan, om Leverantören hindras att färdigställa Installationsarbetena inom färdigställandetiden på grund av omständigheter utanför Leverantörens kontroll som Leverantören inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och som Leverantören inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan.

Leverantörens försening berättigar inte i något fall Kunden till prisavdrag.

2.1.3 Tillkommande arbeten
Leverantören är inte skyldig att fullfölja Installationsarbetena om Installationsarbetena inte kan genomföras inom ramen för Offerten till följd av:

(i) avvikelser från Offerten;

(ii) felaktiga eller ofullständiga uppgifter från Kunden; eller

(iii) felaktigheter eller brister i det arbete som åligger Kunden att utföra.

Vad som anges i första stycket gäller inte om Kunden och Leverantören skriftligen överenskommer om tillkommande arbeten innefattande eventuella merkostnader. En sådan skriftlig överenskommelse utgör en del av Avtalet.

3 KUNDENS ÅNGERRÄTT

För det fall att Avtalet har ingåtts på distans och Kunden är en konsument har Kunden rätt att frånträda Avtalet genom att till Leverantören lämna meddelande om detta inom fjorton (14) dagar från den dag då Kunden fått lagstadgad information om sin ångerrätt.

Kundens ångerrätt bortfaller om Installationsarbetena har påbörjats med Kundens samtycke under ångerfristen.

4 KUNDENS ÅTAGANDEN

Kunden åtar sig att:

- erlägga betalning enligt punkt 7 nedan;
- säkerställa att P-platser är tillgängliga och fria från fordon;
- till laddutrustning framdra nätverkskabel med tillgång till internet om tillräcklig wifitäckning eller 4G/5G-täckning saknas;
- bereda Leverantören tillgång till Fastigheten;

4.1 Åtkomlighet
Kunden ansvarar för att platsen för anläggningen är åtkomlig och i alla avseenden anpassad och lämplig för Installationsarbetena.

Kunden ansvarar för att Installationsarbetena kan utföras under normal arbetstid varmed avses kl. 07:00 – 16:00.

Kunden ansvarar för att erforderliga åtgärder i enlighet med instruktioner från Leverantören vidtagits avseende Fastigheten.

4.2 Leverantörens rätt att ställa in
För det fall att Kunden brister i sina skyldigheter har Leverantören rätt att ställa in Installationsarbetena till dess att Kunden uppfyllt sina skyldigheter.

Inställer Leverantören Installationsarbetena enligt första stycket, har Leverantören rätt till ersättning för kostnader och andra förluster som detta åsamkar Leverantören, om Kunden inte visar att bristen inte beror på försummelse på Kundens sida.

5 ANSVAR FÖR UPPGIFTER

För riktigheten av uppgifter ansvarar den Part som tillhandahållit dem. Motpartens godkännande inskränker inte ansvaret enligt föregående stycke.

6 TIDER

Installationsarbetena påbörjas enligt senare överenskommelse.

7 EKONOMI

7.1 Priset
Priset ska, förutom anläggningen, inkludera alla med uppdraget förenade kostnader och utlägg så som, men inte uteslutande, kostnader för Installationsarbetena, erforderlig utrustning samt material och annat som krävs för att uppfylla Leverantörens samtliga åtaganden enligt Avtalet. Priset enligt första stycket omfattar inte eventuella merkostnader med anledning av tillkommande arbeten enligt punkt 2.1.3 ovan.

7.2 Betalning
Betalning ska erläggas enligt överenskommen betalplan. Betalning ska erläggas senast trettio (30) dagar efter fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag.

8 SKATTEREDUKTION FÖR GRÖN TEKNIK

För det fall att Kunden är en konsument och i egenskap av fastighetsägare avser att utnyttja möjligheten till skattereduktion för grön teknik enligt fakturamodellen gäller följande;

För det fall att Skatteverket beslutar att helt eller delvis inte bevilja Kunden skattereduktion för det arbete som utförs av Leverantören och följaktligen inte betalar ut hela det belopp som Leverantören skulle ha haft rätt till om Kunden fullt ut hade beviljats skattereduktion för arbetet, ska Leverantören äga rätt att omgående fakturera Kunden ett belopp motsvarande vad som återstår för att Leverantören ska erhålla full ersättning för Arbetet. Kunden är betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas till Leverantören inom tio (10) dagar från fakturering.

Om lagstadgade eller av myndighet beslutade kriterier för godkännande av ifrågavarande skattereduktion ändras förbehåller sig Leverantören rätten att göra justeringar i motsvarande mån i enlighet med förändringen. Sådan förändring får ske från och med ikraftträdandet av beslutet ifråga utan föregående underrättelse till Kunden.

9 AVLÄMNANDE

Anläggningen är avlämnad när den kommit i Kundens besittning på den adress som Kunden har uppgivit. Risken för anläggningen övergår till Kunden vid avlämnandet.

10 ÄGANDERÄTTENS ÖVERGÅNG

Äganderätten till anläggningen övergår till Kunden då Parterna har uppfyllt samtliga sina åtaganden i enlighet med Avtalet.

11 ANSVAR

Leverantören ansvarar med följande begränsningar för skada som uppstår på grund av vår försumlighet när vi utför arbete enligt Avtalet. Vårt skadeståndsansvar är begränsat till en summa motsvarande det fakturerade beloppet i det aktuella uppdraget. Vi ansvarar inte, om inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, i något fall för utebliven vinst, produktion, goodwill eller annan indirekt skada eller förlust inklusive Bolagets eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.

12 HÄVNING

Leverantören har rätt att skriftligen häva Avtalet såvitt avser återstående arbeten om:

1. Kunden försätts i konkurs eller i annat fall är på sådant obestånd att denne inte kan förväntas fullgöra sina åligganden och betryggande säkerhet för rätta fullgörandet av Kundens förpliktelser mot Leverantören inte ofördröjligen ställs efter begäran om detta. Om sådan begäran har framställts har Leverantören rätt att avbryta Installationsarbetena. Om Installationsarbetena återupptas ska Leverantören ersättas för de kostnader avbrytandet förorsakat.

2. Kunden utan Leverantörens skriftliga godkännande helt eller delvis överlåter Avtalet.

3. Parterna inte överenskommer om tillkommande arbeten enligt punkt 2.1.3 ovan, eller om Leverantören bedömer att Installationsarbetena överhuvudtaget inte kan fullföljas och detta beror på omständighet som Kunden ansvarar för.

4. Installationsarbetena på grund av en omständighet, som har uppkommit utan Parternas vållande, måste avbrytas under så lång tid att förutsättningarna för Avtalets fullgörande väsentligt rubbas.

Om Avtalet hävs enligt punkt 1–3 ovan är Kunden, utöver att betala ersättning för vad Leverantören utfört av Installationsarbetena, skyldig att ersätta den skada som hävningen åsamkar Leverantören.

13 ÖVRIGT

13.1 Överlåtelseförbud
Avtalet får inte överlåtas av någon Part utan den andra Partens skriftliga godkännande.

13.2 Ändringar och tillägg till Avtalet
Eventuella ändringar och tillägg till Avtalet ska göras skriftligt och ska signeras av Kund och Leverantör eller av Leverantör utsedd Entreprenör.

14 TVISTELÖSNING

Tvist rörande giltighet, tolkning eller tillämpning av Avtalet, liksom andra tvister härrörande ur rättsförhållanden på grund av Avtalet, ska slutligt avgöras av allmän domstol. Tvist kan även avgöras av allmänna reklamationsnämnden (ARN).

På Avtalet gäller svensk rätt.

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ned nu!