För dig som företagare

Allmänna avtalsvillkor fjärrkyla

Allmänna avtalsvillkor för leverans av fjärrkyla som används i näringsverksamhet

2023-05-01

Ladda ned de allmänna avtalsvillkoren

Allmänna avtalsvillkor fjärrkyla

Dessa allmänna avtalsvillkor ska tillämpas på alla avtal som Mölndal Energi AB (nedan kallad leverantören) ingår med kund avseende fjärrkyla (framgent kallat avtalet).

1. Inledande bestämmelser

Dessa allmänna avtalsvillkor gäller för leverans av fjärrkyla som används i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet.

Avtalet gäller under förutsättning att kunden har ingått avtal om anslutning och leverans av fjärrvärme med leverantören.

Definitioner

energimätare instrument som är utformat för energimätning av fjärrkyla.
fastighet fastighet som kunden äger eller har nyttjanderätt till inklusive byggnader och andra anläggningar oavsett om byggnaderna eller anläggningarna utgör fast eller lös egendom.
fjärrkylcentral aggregat som överför kyla från leverantörens anläggning till fastighetens kylsystem.
kundens anläggning anläggning för mottagande och distribution av kyla, som kunden äger eller har nyttjanderätt till, inom fastigheten efter leveransgräns.
leveransavtal separat avtal mellan leverantören och kund som bland annat reglerar anslutningsavgift samt maxeffekt för anslutningen.
leveransgräns gräns mellan leverantörens anläggning och kundens anläggning, vilket har samma betydelse som Ägargräns (se Bilaga Ägargräns).
leverantörens anläggning anläggning för produktion eller distribution av fjärrkyla, som leverantören äger eller har nyttjanderätt till, fram till Leveransgräns eller till tredje man. I leverantörens anläggning ingår också energimätare och sådan kommunikationsutrustning för mätvärden som leverantören äger.
leverantörens tekniska bestämmelser vid var tid gällande anvisning ”F:102 Fjärrkylcentralens – utförande och installation” samt övriga för kunden avtalade tekniska villkor.
mätpunkt (leveranspunkt enligt EIFS 2022:4) punkt där värmeenergin bortförs från fjärrkylekundens anläggning till fjärrkylenätet.
tekniska bestämmelser branschens vid var tid gällande tekniska bestämmelse, F:102 Fjärrkylecentralen - Utförande och installation.

 

2. Gemensamma bestämmelser

Leverantören bestämmer tryck, temperatur, andra dimensioneringsdata för fjärrkylleverans samt tekniska bestämmelser för fjärrkylcentral och leverantören har rätt att förändra dessa. Om sådana förändringar skulle medföra behov av åtgärder för att bibehålla fjärrkylcentralens funktion ska kostnaderna ersättas av leverantören, med avdrag för den värdestegring som utbytet medför, beräknat på skillnaden i värde för den utbytta och nyanskaffade utrustningen.

Parterna får ej använda sin anläggning på så sätt att skada eller störning kan uppkomma på motpartens anläggning eller för andra kunder kopplade till fjärrkylanätet.

Parterna ska utan dröjsmål till motparten anmäla driftstörningar, läckage och andra liknande omständigheter som kan beröra motpartens anläggning eller påverka de förhållanden som avtalats.

 

3. Leverantörens anläggning och åtagande

Utifrån samråd med kund anordnar leverantören så att erforderliga ledningar dras fram till avtalad leveransgräns.

I de fall kund önskar annan leveransgräns, annan placering av fjärrkylcentral eller annan överföringskapacitet av kyla kan leverantören ombesörja sådan åtgärd mot ersättning för den merkostnad som uppstår till följd av förändringen som krävs.

Leverantören har rätt att inom fastigheten installera och bibehålla energimätare, reglerutrustning för effektbegränsning samt annan för kontroll av förbrukning erforderlig utrustning samt i förekommande fall fjärrkylcentral och annan utrustning. Leverantören bestämmer i samråd med kunden plats för denna utrustning. Kunden bekostar driftel för utrustningen samt upplåter platsen utan kostnad.

Om leverantören har installerat en energimätare med signalutgång ska kunden ges möjlighet till egen registrering, förutsatt att det inte medför säkerhetsrisk, merkostnader eller andra olägenheter för leverantören. Inkoppling ska ske enligt leverantörens anvisning och tekniska bestämmelser.

Utrustning, som tillhandahålls av leverantören, förblir dennes egendom och får endast hanteras av denne.

I en nödsituation har kunden rätt att stänga ventiler vid leveransgräns, även om de tillhör leverantören. Kunden ska se till att utrustning enligt ovan är lätt åtkomlig för leverantören.

 

4. Kundens anläggning och åtagande

Kunden ansvarar för installation, bekostande, ägande och underhåll av kundens anläggning.

Inkoppling till leverantörens anläggning får inte utföras utan leverantörens i förväg lämnade skriftliga tillstånd.

Sådana arbeten inom kundens anläggning som väsentligt kan påverka tryck, temperaturer och andra dimensioneringsdata ska utföras enligt Leverantörens anvisning och tekniska bestämmelser.

Kunden ska på leverantörens begäran företa sådana åtgärder på sin anläggning som fordras för att uppnå betryggande driftförhållanden eller vad som anges i leverantörens vid varje tidpunkt gällande tekniska bestämmelser.

I de lokaler som leverantörens mätutrustning och andra komponenter befinner sig ombesörjer kunden för att säkerställa att Leverantörens tekniska bestämmelser beträffande elanslutning, klimatförhållanden och liknande upprätthålls.

Leverantörens inkoppling eller kontroll befriar inte kunden från ansvar för installationen eller skyldighet att rätta till brister i denna.

Kunden ska anmäla förändringar inom fastigheten eller byggnadens användning som påverkar avtalad leverans. Sådana förändringar kan vara yta som ska kylas eller betydande förändring av kylans användningsområde.

Om kunden ändrar sin fjärrvärmeanvändning betydligt under avtalstiden (kundens huvudsakliga uppvärmningskälla förändras) och sådan ändring leder till försämring av leverantörens affärsmässiga förutsättningar för avtalad leverans äger Leverantören rätt att omgående omförhandla avtalet. Om parterna inte kommer överens om omförhandlade förutsättningar för avtalad leverans äger Leverantören rätt att säga upp avtalet till upphörande tre (3) månader efter uppsägning.

 

5. Upplåtelse av utrymme för leverantörens anläggningar samt tillträde till dessa

Kunden är skyldig att utan kostnad till leverantören upplåta det utrymme inom fastigheten som behövs för leverantörens anläggning.

För att anlägga, bibehålla, underhålla och förnya leverantörens anläggning är kunden skyldig att på begäran av leverantören utan särskild ersättning för upplåtelsen teckna servitutsavtal, annat nyttjanderättsavtal eller medverka till att leverantören erhåller ledningsrätt för leverantörens anläggning på fastigheten. Kunden ska vidare medverka till samt verka för att tecknat servitutsavtal eller nyttjanderättsavtal skrivs in i fastighetsregistret. Kostnaden för inskrivning och ledningsförrättning betalas av leverantören.

Leverantören har rätt att få tillträde till fastigheten för utförande av arbeten på leverantörens anläggning, såsom avläsning/mätning, installations-,
reparations-, service- och underhållsarbeten, om inte annat särskilt har avtalats. Häri ingår även en rätt för leverantören att fälla träd och buskar, som utgör fara eller hinder för leverantörens anläggning. Nämnda arbeten ska om möjligt utföras under vardagar mellan kl. 08.00 och kl.18.00. Kunden ska underrättas om arbeten minst fem (5) arbetsdagar i förväg. Detta gäller dock inte avhjälpande av fel och brister vars åtgärdande inte kan anstå. Leverantören ska på egen bekostnad vidta de åtgärder som behövs för att minimera störningar.

Berör arbeten direkt bärande byggnadsdelar eller för fastighetens funktion viktiga installationer som tillhör kunden, får arbetet inte utföras utan kundens godkännande. Vid akut felavhjälpning får dock åtgärd vidtas utan godkännande. Leverantören ska i sådant fall utan dröjsmål underrätta kunden om åtgärden.

Kunden ska på begäran mot kvitto överlämna de nycklar, koder och liknande som behövs för tillträde till fastigheten. Leverantören ska på ett betryggande sätt förvara och får inte till obehöriga utlämna vad som sålunda överlämnats. Försummar leverantören sina skyldigheter enligt denna punkt ska denne ersätta kunden för eventuell skada jämte kostnad för byte av lås eller liknande som är en följd av denna försummelse.

Kunden får inte utan leverantörens samtycke uppföra byggnad, ändra marknivån eller vidta annan åtgärd inom fastigheten som hindrar eller försämrar funktionen eller driften av leverantörens anläggning eller försvårar tillträde till denna.

Om kunden kräver flyttning eller annan ändring inom fastigheten av leverantörens anläggning, ska leverantören medverka till detta, om inte väsentligt hinder föreligger. Av flyttningen eller ändringen föranledda kostnader ska betalas av kunden.

Om flyttningen eller ändringen föranleds av krav på åtgärd i fastigheten från myndighet eller kommunalt organ (t ex krav på hissanordning, nödutgång eller dylikt) och avser berörd del av leverantörens anläggning för distribution till tredje man, är leverantören skyldig att på egen bekostnad ombesörja sådan flyttning eller ändring inom fastigheten av denna del om inte väsentligt hinder föreligger mot flyttningen eller ändringen. Vad som nu anges beträffande leverantörens kostnadsansvar gäller inte om kravet på åtgärd från myndighet eller kommunalt organ är föranlett av kundens om- eller tillbyggnad av fastigheten eller av annan åtgärd vidtagen av kunden. Kunden ska i sådant fall bära kostnaden för flyttningen eller ändringen.

Om leverantörens anläggning inte är i funktion och inte heller i framtiden ska användas, ska leverantören på egen bekostnad avlägsna anläggningen om kunden begär det och anläggningen innebär väsentligt men för kunden och det inte är oskäligt att avlägsna anläggningen. I första hand ska dock plombering av leverantörens anläggning övervägas.

 

6. Mätning och fakturering

Mätning
Leverantören mäter och registrerar av kunden bortförd energi. Den bortförda energin registreras av leverantörens energimätare.

För de fall energimätaren har en flödesmätare med ett eget räkneverk och ett integreringsverk och registreringarna i dessa inte överensstämmer ska flödesmätarens registrering gälla.

Om endera parten har skäl att ifrågasätta energimätarens funktion ska denne utan oskäligt dröjsmål informera den andra parten om detta.

Kunden har rätt att begära kontroll av mätaren. Leverantören ska då informera kunden om den beräknade kostnaden för kontrollen och princip för betalningsansvar. Kontrollen ska verkställas av leverantören, som ska intyga att kontrollen har utförts av opartisk sakkunnig.

Om det vid kontrollen konstateras, att energimätarens registrering avviker mer än ±6 % ska mätvärdena rättas och fjärrkylleveransen ska anses motsvara de rättade värdena. Kontrollen ska i sådant fall bekostas av leverantören. Om det vid kontrollen konstateras att energimätarens registrering är godtagbar, ska kunden ersätta leverantören med högst de kostnader som denne har haft för kontrollen

Insamling av mätvärden
Leverantören ska för varje mätpunkt avläsa mätvärden efter varje leveransperiods slut. Om inte leveransavtal om kortare tidsintervall har träffats med kunden sker avläsning en gång i månaden. Avläsningen sker sista vardagen i månaden.

Avläsning sker även vid nyanslutning, permanent frånkoppling, avflyttning och inflyttning, nytecknande av leveransavtal, partsbyte i leveransavtal och vid byte av mätutrustning. Leverantören har rätt att avläsa energimätare manuellt eller elektroniskt.

Information om energianvändning
Leverantören ska senast 15 dagar efter leveransperiodens slut lämna information till kunden om mängden bortförd energi för leveransperioden.

Leverantören ska tillhandahålla mätvärden på sätt som leverantören beslutar, exempelvis via internetbaserad media (Mina sidor), via faktura, sms, e-post, genom pappersutskrift eller enligt överenskommelse med kunden. Tidpunkten för insamling av mätvärden ska framgå av informationen om energianvändningen.

Fakturering
Fakturering av uppmätt levererad energi sker i efterskott och ska baseras på avlästa och rapporterade mätvärden. Om inget annat avtalats med kunden sker fakturering minst fyra (4) gånger per år.

Vid prisförändringar får det nya priset tillämpas från den beräknade mätarställning vid den tidpunkt då det nya priset träder i kraft.

Om mätvärde saknas eller har brister
Om ett faktureringsgrundande mätvärde från en energimätare saknas eller har brister ska leverantören basera fakturering på beräknad energianvändning.

Leverantören ska meddela kunden att fakturering är grundad på beräknad energianvändning och hur mätvärdet har beräknats. Leverantören ska även till kunden lämna information om orsaken till att mätvärde från mätare inte kunnat erhållas vid normal insamling av mätvärden.

I de fall beräknad energianvändning utgör grund för fakturering ska leverantören vid beräkningen utgå från kundens tidigare uppmätta förbrukning, förbrukningsprofil och andra kända omständigheter. Leverantören ska redogöra beräkningsgrunden för kunden.

Om fel har uppstått vid mätning, insamling av mätvärden, beräkning av energianvändning eller fakturering ska korrigering ske, dock inte för längre tid tillbaka än tre (3) år från det att felet blev känt av båda avtalsparterna. Om någon part uppenbarligen har känt till omständigheter av betydelse för mätning, beräkning av energianvändning eller fakturering, utan att underrätta den andra parten, får dock korrigering ske för längre tid.

Information om historisk energianvändning
Leverantören ska, om kunden begär det, utan särskild kostnad för kunden tillhandahålla uppgifter om kundens historiska energiförbrukning. Dessa uppgifter ska maximalt motsvara de intervaller för vilka faktureringsinformation har framställts.

Leverantören ska vidare, om kunden begär det, utan särskild kostnad för kunden tillhandahålla uppgifter om kundens mätvärden och energifakturor.

Informationen lämnas på sätt som leverantören beslutar, exempelvis via internetbaserat media (Mina sidor), via faktura, sms, e-post, genom pappersutskrift eller enligt överenskommelse med kunden.

 

7. Betalning

Betalning ska vara leverantören tillhanda senast det datum som leverantören på faktura anger som förfallodag. Förfallodagen infaller tidigast 30 dagar efter det att leverantören har avsänt faktura.

Sker betalning inte i tid har leverantören rätt att av kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen (1975:635) samt avgifter förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för betalningspåminnelse och inkassokrav.

Om leverantören har anledning att befara att kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser, har leverantören rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för fortsatt leverans.

Kunden ska betala för all bortförd värmeenergi, även sådan kyla som kunden inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i kundens anläggning eller av annan orsak som inte beror på leverantören.

 

8. Hinder för leverans

Varken leverantören eller kunden är skyldig att fullfölja leveransavtalet om fullgörandet av avtalet väsentligt försvåras till följd av hinder. Som hinder räknas bland annat krig, myndighetsbeslut, omfattande driftsstörningar, arbetskonflikt, brand, störningar i allmänna transportväsendet, naturkatastrof eller av part ej vållat förhållande som väsentligt påverkar möjligheten till leveransavtalets fullföljande och som part inte kunnat förutse och vars skadliga inverkan part rimligen inte kunnat undanröja.

 

9. Avstängning, avbrott och begränsning av leverans

Försummar kunden att betala förfallna avgifter eller att i annat hänseende fullgöra sina skyldigheter enligt leveransavtal och försummelsen inte är av ringa betydelse, får leverantören stänga av leveransen till kunden, om leverantören inte genom skriftlig anmaning har kunnat åstadkomma rättelse. Avstängning får dock inte ske om detta medför hälsorisk för tredje man.

Avser försummelsen betalning ska kunden ges skälig tid, minst 15 dagar räknat från skriftlig anmaning, att betala innan avstängning får ske.

Återinkoppling sker först när anledningen till avstängningen inte längre föreligger samt leverantörens kostnader för avstängning och återinkoppling har ersatts av kunden.

Leverantören har rätt att avbryta leverans av fjärrkyla för att genomföra en åtgärd som syftar till; att undvika personskada eller omfattande sakskada, eller för att säkerställa en god leveranssäkerhet. Leverantören har även rätt att tillfälligt avbryta leveransen för att bygga ut fjärrkylverksamheten.

Om fjärrkyla endast kan levereras i begränsad omfattning ska tillgänglig fjärrkyla fördelas mellan kunder på objektiva grunder. Leverantören har rätt att montera utrustning för sådan fördelning.

Om part kan förutse annat än kortvarigt avbrott i leveransen respektive leveransens mottagande ska motparten underrättas i god tid genom personligt meddelande eller e-post, via anslag eller på annat lämpligt sätt.

 

10. Ersättning för skada

Leverantören är skyldig att ersätta skada som denne åstadkommer på kundens fastighet eller anläggning genom vårdslöshet vid utförande av arbete på leverantörens anläggning. Leverantören ansvarar även för skada som på grund av underlåten eller bristfällig vård av leverantörens anläggning uppstår på fastigheten eller kundens anläggning.

Om skada uppkommer på kundens mark i samband med tillsyn, ombyggnad eller reparation av leverantörens ledningar ska leverantören återställa marken till likvärdigt skick. Om marken ej går att återställa ska leverantören utge skälig ersättning för skadan under förutsättning att skadan som uppstår för kunden inte är av ringa betydelse.

Kunden har rätt till ersättning för skada som uppkommer som följd till störningar i eller utebliven leverans, som inte beror på några angivna omständigheter i punkt 9, och som uppkommit på grund av leverantörens vårdslöshet.

Leverantören utger endast ersättning för person- eller egendomsskada. Rätten till ersättning omfattar inte ren förmögenhetsskada eller följdskada vid person- eller sakskada förutsatt att sådan skada inte orsakats genom grov vårdslöshet från leverantörens sida.

Kunden ska utan dröjsmål och senast två (2) år efter det skadan inträffat underrätta leverantören om anspråk på ersättning. Efter denna tidsperiod har kunden förlorat sin rätt att kräva ersättning för skada.

Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa den skada som uppstår. Försummas detta kan den skadelidande partens ersättning reduceras i motsvarande mån.

Om leverantören anlitar en entreprenör för att helt eller delvis fullgöra sitt åtagande mot kund ska leverantören svara för entreprenörens arbete som för eget arbete. Med arbete menas här bland annat installations, reparations, service- och underhållsarbeten.

Kunden är skyldig att ersätta skada som denne genom vårdslöshet åstadkommer på leverantörens anläggning. Kunden ansvarar även för skada som denne åstadkommer genom underlåten eller bristfällig vård av kundens anläggning om detta medför skada på leverantörens anläggning. Kunden ansvarar även för skada som denne åstadkommer på grund av underlåten eller bristfällig vård av leverantörens anläggning.

 

11. Giltighet och ändring av allmänna avtalsvillkor

Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tills vidare.

Leverantören har rätt att ersätta allmänna avtalsvillkor med ny version. Vid beslut om ändring av allmänna avtalsvillkor ska leverantören underrätta kund minst två (2) månader före ikraftträdandet.

Om inget annat avtalats upphör leveransavtalet att gälla tidigast tre (3) månader efter skriftlig uppsägning från kunden eller tolv (12) månader efter skriftlig uppsägning från leverantören. Saklig grund ska föreligga vid uppsägning från leverantörens sida. Med saklig grund avses bland annat väsentligt avtalsbrott från kundens sida eller betydande och ej tillfällig försämring av leverantörens affärsmässiga förutsättningar för att tillhandahålla fjärrkyla.

 

12. Prisändringar

Om inte annat har avtalats ska prisändringar inte ske oftare än en (1) gång per år. Prisändringar får inte ske retroaktivt. Leverantören har rätt att ensidigt ändra gällande prisvillkor. Leverantören ska skriftligen meddela kunden om ändringen senast två (2) månader före den tidpunkt de ändrade villkoren ska börja gälla.

Prisändringar enligt ovan får dock ske oftare än en gång per år om det motiveras av externa faktorer – såsom skatte- och avgiftsförändringar, force majeure eller väsentliga förändringar orsakade av myndighetsbeslut som förändrar förutsättningarna för prissättningen. En sådan prisändring ska utan oskäligt uppehåll meddelas kunden skriftligen.

 

13. Avtalsöverlåtelse

Kunden får inte överlåta detta avtal utan leverantörens skriftliga godkännande.

 

14. Tvist

Tvist ska avgöras av svensk allmän domstol.

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ned nu!