För dig som privatperson

Avtalsvillkor för FlexME

Avtalsvillkor FlexME för dig som privatperson

2024-02-15

Ladda ned avtalsvillkoren

1. Inledning

1.1 De här avtalsvillkoren (nedan ”Avtalsvillkoren”) gäller för vår tjänst FlexME ("tjänst/en” eller ”FlexME”) som möjliggör deltagande på Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknader mellan konsument (nedan ”du” eller ”dig”) och Mölndal Energi AB, org. nr 556488–8518 (nedan ”vi” eller ”oss”).

1.2 Avtalet gäller för deltagande på Stödtjänstmarknaden hos Svenska Kraftnät, såsom FCR-D upp och ned och förutsätter att du deltar på Stödtjänstmarknaden med din resurs exklusivt genom vår tjänst. Du är endast bunden till oss under avtalad period enligt de villkor som specificeras i Avtalsbekräftelsen.

1.3 Avtalet omfattar vår tjänst som möjliggör ditt deltagande på Stödtjänstmarknaden hos Svenska Kraftnät. Vi säkerställer rollen som balansansvarig och vi förbehåller oss rätten att efter eget val utse en tredje part som balansansvarig i enlighet med Svenska kraftnäts regelverk.

1.4 Avtalet innefattar att du godkänner och upplåter din resurs, närmare bestämt ditt batteri med tillhörande styrutrustning (nedan kallad "Resursen") till oss, enligt vad som framgår av punkt 3 nedan under rubriken ”Ditt åtagande”, för att kunna delta på Stödtjänstmarknaden. Du ansvarar för att din Resurs är tillgänglig för att användas som stödtjänst i enlighet med Avtalsvillkoren och du ger oss rätt att styra och använda Resursen i enlighet med detta avtal. Vi förbehåller oss rätten att i vårt ställe låta en samarbetspartner styra över och använda Resursen.

1.5 Styrning och användning av Resursen av en samarbetspartner, enligt punkt 1.4 ovan, ska utföras i enlighet med gällande lagar och förordningar och i enlighet med överenskomna villkor mellan tredjepartsföretaget och oss.

1.6 FlexME förutsätter att du har ett aktivt elhandelsavtal med oss.

1.7 Vill du komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att maila till kundservice@molndalenergi.se, eller ringa till kundservice på telefonnummer 031 – 86 65 40. Du kan även skicka brev till oss på adressen Box 34, 431 21 Mölndal eller besöka oss på vårt kontor på Aminogatan 21 i Mölndal. Mer information om oss hittar du på molndalenergi.se.

1.8 Information om dina konsumenträttigheter samt hantering av klagomål och tvister hittar du på molndalenergi.se.

1.9 Om du skulle ångra att du har ingått avtal med oss har du rätt att göra det enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokalen. För att du ska kunna använda dig av ångerrätten måste du meddela vår kundservice att du ångrar dig inom 14 dagar från att du fått en skriftlig avtalsbekräftelse från oss. Börjar du agera på stödtjänstmarknaden inom 14 dagar från att du skrivit på avtalet och sedan ångrar dig har du rätt att få betalt för de bud som du har deltagit med. På Konsumentverkets hemsida finns också en ångerblankett som du kan använda om du ångrar att du ingått avtal med oss.

1.10 För att vi ska kunna nå dig behöver vi ha dina kontaktuppgifter (mobilnummer, mail- och postadress samt eventuell faktureringsadress). Du ansvarar för att meddela oss om dina kontaktuppgifter ändras. Du kan när som helst ändra dina kontaktuppgifter på mina sidor som du hittar på molndalenergi.se.

1.11 För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till molndalenergi.se Har du inte möjlighet att besöka sidan eller har ytterligare frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter via telefon på 031-86 65 40.

2. Avtalsdokument

2.1 När du har ingått Avtalet med oss skickar vi en skriftlig bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning och information om de villkor vi har kommit överens om (nedan ”Avtalsbekräftelsen”).

2.2 Mellan dig och oss gäller:

1) Avtalsbekräftelsen
2) Avtalsvillkoren

Tillsammans bildar Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren det avtal som gäller mellan dig och oss (”Avtalet”).

2.3 Om det skulle vara något i Avtalsbekräftelsen eller Avtalsvillkoren som inte stämmer överens med varandra gäller villkoren i ovan nämnd ordning.

3. Ditt åtagande

3.1 Med Avtalet ger du oss, eller en samarbetspartner till oss, rätt att delta i budgivningen på stödtjänstmarknader genom att styra och använda din Resurs.

3.2 För att kunna styra din Resurs måste du ha en tjänst för styrning av din Resurs som tillhandahålls av en stödtjänsteleverantör som vi har godkänt. Nuvarande godkända tjänsteleverantörer listas på molndalenergi.se/godkanda-stodtjanstleverantorer. Det är ditt ansvar att säkerställa att den styrutrustning som används för att styra Resursen är kompatibel med den godkända stödtjänsteleverantörs aggregeringstjänst som du har valt att använda. Vidare måste din Resurs vara placerad i elområde SE3.

3.3 Du ansvarar för betalning av alla skatter och avgifter som kan uppstå till följd av ersättningen ifrån ditt deltagande på stödtjänstmarknaden genom tjänsten.

3.4 Du ansvarar för att din Resurs är uppkopplad, det vill säga strömförsörjd samt har tillgång till internet, under hela ditt deltagande på stödtjänstmarknaden.

3.5 Du ansvarar för eventuell service som behöver utföras på Resursen. Vi åtar oss inte något ansvar för eventuella fel på Resursen till följd av ditt deltagande på stödtjänstmarknaden.

4. Ersättning och ersättningsvillkor

4.1 Principen om ersättningen för tillgängliggörandet av din Resurs på stödtjänstmarknaden framgår av Avtalsbekräftelsen.

4.2 De bud som blir accepterade av Svenska Kraftnät och där din Resurs är tillgänglig får du sedan ersättning för. Att din Resurs är tillgänglig innebär att den är uppkopplad under hela tiden för budet, samt att Resursen aktiveras när det signaleras ett behov. Skulle din Resurs inte vara tillgänglig, eller inte bli aktiverad, betalas inga pengar ut för det budet till dig. Vi har inget ansvar för uteblivna bud eller om Resursen inte är tillgänglig eller inte är aktiverad till följd av omständigheter hänförliga till dig som kund eller tredje part, såsom tekniska hinder eller problem.

4.3 Du erhåller din ersättning på följande sätt:

1) Självfaktura som samfaktureras tillsammans med fakturering för din elhandel.
2) Om ersättningen är mer än din förbrukningskostnad för innevarande månad så kommer vi att göra utbetalning till dig. Koppla dig till SUS/kontoregistret för kontoutbetalning (se vår hemsida) för att undvika kontantavi.

4.4 Din ersättning kommer att utbetalas inom skälig tid efter det att pengarna från Svenska Kraftnät har inkommit till oss för de bud som är hänförliga till din Resurs. Ersättningen utbetalas vanligtvis inom en period av två till tre månader efter avslutad kalendermånad då Resursen varit delaktig på Stödtjänstmarknaden.

4.5 Om du vill ändra hur du får din ersättning kan du kontakta vår kundservice.

5. Avtalstid, uppsägning och flytt

5.1 Avtalet börjar gälla när vi skickar Avtalsbekräftelsen till dig och gäller därefter tills vidare med 1 månads ömsesidig uppsägningstid.

5.2 Du kan säga upp Avtalet genom att kontakta vår kundservice via telefon, mail eller brev. När vi tagit emot din uppsägning skickar vi en bekräftelse via mail eller vanlig post till den adress som du uppgett.

5.3 Om du flyttar eller säger upp ditt elhandelsavtal, så slutar Avtalet att gälla från och med samma dag som ditt elhandelsavtal slutar gälla på din anläggningsadress.

6. Ändringar och tillägg

6.1 Avtalsvillkoren gäller tills vidare. Om vi ändrar något i Avtalsvillkoren under pågående avtalstid kommer vi att meddela dig minst 2 månader innan ändringarna träder i kraft. Vi kan informera dig om ändringar i avtalsvillkoren via mail eller annan elektronisk kommunikation.

6.2 Ändring av redaktionell karaktär eller ändring av meningsuppbyggnad, styckesindelning eller liknande kan genomföras utan att vi först informerar dig enligt 6.1.

7. Överlåtelse

7.1 Du får inte överlåta Avtalet till annan utan vårt skriftliga godkännande. Kontakta vår kundservice om du vill genomföra en överlåtelse. Vi har rätt att överlåta avtalet till ett annat bolag inom vår koncern.

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ned nu!