För dig som företagare

Avtalsvillkor för FlexME

Avtalsvillkor FlexME för dig som näringsidkare

2024-02-15

Ladda ned villkoren

1. Inledning

1.1 De här avtalsvillkoren (nedan ”Avtalsvillkoren”) gäller för vår tjänst FlexME ("tjänst/en” eller ”FlexME”) som möjliggör deltagande på Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknader mellan näringsidkare (nedan ”ni” eller ”er”) och Mölndal Energi AB, org. nr 556488–8518 (nedan ”vi” eller ”oss”).

1.2 Avtalet gäller för deltagande på Stödtjänstmarknaden hos Svenska Kraftnät, såsom FCR-D upp och ned och förutsätter att ni deltar på Stödtjänstmarknaden med er resurs exklusivt genom vår tjänst. Ni är endast bundna till oss under avtalad period enligt de villkor som specificeras i Avtalsbekräftelsen.

1.3 Avtalet omfattar vår tjänst som möjliggör ert deltagande på Stödtjänstmarknaden hos Svenska Kraftnät. Vi säkerställer rollen som balansansvarig och vi förbehåller oss rätten att efter eget val utse en tredje part som balansansvarig i enlighet med Svenska kraftnäts regelverk.

1.4 Avtalet innefattar att ni godkänner och upplåter er resurs, närmare bestämt ert batteri med tillhörande styrutrustning (nedan kallad "Resursen") till oss, enligt vad som framgår av punkt 3 nedan under rubriken ”Ert åtagande”, för att kunna delta på Stödtjänstmarknaden. Ni ansvarar för att er Resurs är tillgänglig för att användas som stödtjänst i enlighet med Avtalsvillkoren och ni ger oss rätt att styra och använda Resursen i enlighet med detta avtal. Vi förbehåller oss rätten att i vårt ställe låta en samarbetspartner styra över och använda Resursen.

1.5 Styrning och användning av Resursen av en samarbetspartner, enligt punkt 1.4 ovan, ska utföras i enlighet med gällande lagar och förordningar och i enlighet med överenskomna villkor mellan tredjepartsföretaget och oss.

1.6 FlexME förutsätter att ni har ett aktivt elhandelsavtal med oss.

1.7 Vill ni komma i kontakt med oss gör ni det enklast genom att maila till kundservice@molndalenergi.se, eller ringa till kundservice på telefonnummer 031 – 86 65 40. Ni kan även skicka brev till oss på adressen Box 34, 431 21 Mölndal eller besöka oss på vårt kontor på Aminogatan 21 i Mölndal. Mer information om oss hittar ni på molndalenergi.se.

1.8 För att vi ska kunna nå er behöver vi ha era kontaktuppgifter (mobilnummer, mail- och postadress samt eventuell faktureringsadress). Ni ansvarar för att meddela oss om era kontaktuppgifter ändras. Ni kan när som helst ändra era kontaktuppgifter på mina sidor som ni hittar på molndalenergi.se.

2. Avtalsdokument

2.1 Vi skickar en skriftlig bekräftelse på att vi har tagit emot er beställning och information om de villkor vi har kommit överens om (nedan ”Avtalsbekräftelsen”).

2.2 Mellan er och oss gäller:

1) Avtalsbekräftelsen
2) Avtalsvillkoren

Tillsammans bildar Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren det avtal som gäller mellan er och oss (”Avtalet”).

2.3 Om det skulle vara något i Avtalsbekräftelsen eller Avtalsvillkoren som inte stämmer överens med varandra gäller villkoren i ovan nämnd ordning.

3. Ert åtagande

3.1 Med Avtalet ger ni oss, eller en samarbetspartner till oss, rätt att delta i budgivningen på stödtjänstmarknader genom att styra och använda er Resurs.

3.2 För att kunna styra er Resurs måste ni ha en tjänst för styrning av er Resurs som tillhandahålls av en stödtjänsteleverantör som vi har godkänt. Nuvarande godkända tjänsteleverantörer listas på molndalenergi.se/godkanda-stodtjanstleverantorer. Det är ert ansvar att säkerställa att den styrutrustning som används för att styra Resursen är kompatibel med den godkända stödtjänsteleverantörs aggregeringstjänst som ni har valt att använda. Vidare måste er Resurs vara placerad i elområde SE3.

3.3 Ni ansvarar för betalning av alla skatter och avgifter som kan uppstå till följd av ersättningen ifrån ert deltagande på stödtjänstmarknaden genom tjänsten.

3.4 Ni ansvarar för att er Resurs är uppkopplad, det vill säga strömförsörjd samt har tillgång till internet, under hela ert deltagande på stödtjänstmarknaden.

3.5 Ni ansvarar för eventuell service som behöver utföras på Resursen. Vi åtar oss inte något ansvar för eventuella fel på Resursen till följd av ert deltagande på stödtjänstmarknaden.

4. Ersättning och ersättningsvillkor

4.1 Principen om ersättningen för tillgängliggörandet av er Resurs på stödtjänstmarknaden framgår av Avtalsbekräftelsen.

4.2 De bud som blir accepterade av Svenska Kraftnät och där er Resurs är tillgänglig får ni sedan ersättning för. Att er Resurs är tillgänglig innebär att den är uppkopplad under hela tiden för budet, samt att Resursen aktiveras när det signaleras ett behov. Skulle er Resurs inte vara tillgänglig, eller inte bli aktiverad, betalas inga pengar ut för det budet till er. Vi har inget ansvar för uteblivna bud eller om Resursen inte är tillgänglig eller inte är aktiverad till följd av omständigheter hänförliga till er som kund eller tredje part, såsom tekniska hinder eller problem.

4.3 Ni erhåller er ersättning på följande sätt:

1) Självfaktura som samfaktureras tillsammans med fakturering för er elhandel.
2) Om ersättningen är mer än er förbrukningskostnad för innevarande månad så kommer vi att göra utbetalning. Koppla er till SUS/kontoregistret för kontoutbetalning (se vår hemsida) för att undvika kontantavi.

4.4 Er ersättning kommer att utbetalas inom skälig tid efter det att pengarna från Svenska Kraftnät har inkommit till oss för de bud som är hänförliga till er Resurs. Ersättningen utbetalas vanligtvis inom en period av två till tre månader efter avslutad kalendermånad då Resursen varit delaktig på Stödtjänstmarknaden.

4.5 Om ni vill ändra hur ni får er ersättning kan ni kontakta vår kundservice.

5. Avtalstid, uppsägning och flytt

5.1 Avtalet börjar gälla när vi skickar Avtalsbekräftelsen till er och gäller därefter tills vidare med 1 månads ömsesidig uppsägningstid.

5.2 Ni kan säga upp Avtalet genom att kontakta vår kundservice via telefon, mail eller brev. När vi tagit emot er uppsägning skickar vi en bekräftelse via mail eller vanlig post till den adress som ni uppgett.

5.3 Om ni flyttar eller säger upp ert elhandelsavtal, så slutar Avtalet att gälla från och med samma dag som ert elhandelsavtal slutar gälla på er anläggningsadress.

6. Ändringar och tillägg

6.1 Avtalsvillkoren gäller tills vidare. Om vi ändrar något i Avtalsvillkoren under pågående avtalstid kommer vi att meddela er minst 2 månader innan ändringarna träder i kraft. Vi kan informera er om ändringar i avtalsvillkoren via mail eller annan elektronisk kommunikation.

6.2 Ändring av redaktionell karaktär eller ändring av meningsuppbyggnad, styckesindelning eller liknande kan genomföras utan att vi först informerar er enligt 6.1.

7. Överlåtelse

7.1 Ni får inte överlåta Avtalet till annan utan vårt skriftliga godkännande. Kontakta vår kundservice om ni vill genomföra en överlåtelse. Vi har rätt att överlåta avtalet till ett annat bolag inom vår koncern.

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ned nu!