Är du företagare, klicka här.
Självklart vill vi att du ska vara nöjd. Därför ska du först och främst vända dig till vårt Kundcenter om du är missnöjd eller har klagomål. De allra flesta ärenden reder vi faktiskt ut direkt per telefon.
Om du ändå inte blir nöjd finns tre instanser dit du kan vända dig och få ditt ärende prövat:
Det finns också en av regeringen utsedd kontaktpunkt, Konsumenternas energimarknadsbyrå. Detta är en självständig byrå som informerar om och ger råd i frågor som rör energimarknaden. Rådgivningen är kostnadsfri.
Man kan vända sig till ARN för att pröva tvister mellan konsument och elnäts- respektive elhandelsföretaget som rör en vara, tjänst eller annan nyttighet som näringsidkaren har tillhandahållit konsumenten. ARN rekommenderar sedan en lösning av tvisten.
Man kan också vända sig till ARN för att få information om nämndens praxis, d.v.s. hur man brukar resonera. Du kan läsa mer på ARN:s hemsida.
Som konsument kan du vända dig till Energimarknadsinspektionen för prövning av villkor och pris för anslutning till det koncessionspliktiga elnätet, eller för att anmäla att elnätsföretaget inte följer bestämmelser som omfattas av nätmyndighetens tillsyn.
Mer information om Energimarknadsinspektionen hittar du på www.ei.se.
I ellagen regleras allt som rör el och elhandel. Dina rättigheter som konsument regleras i Ellag, 11:e kapitlet.
Om du vill använda din ångerrätt kan du använda Konsumentverkets ångerblankett.
Box 34, 431 21 Mölndal
Besök oss på:
Aminogatan 21,
431 53 Mölndal
Växel:031-86 65 00
Kundcenter:031-86 65 40
Måndag och onsdag-fredag: 8.00-16.00
Tisdagar: 9.00-16.00