Elbilsägare - tänk så här kring effektavgiften
Många elbilsägare som jag pratar med känner sig oroliga inför den kommande effektavgiften. Ska jag straffas för att jag skaffat elbil? I den här artikeln ger jag tips på hur du kan ladda och förklarar varför du med elbil har goda möjligheter att spara pengar med den nya effektavgiften.
Vad är effektavgiften?
Från och med 1 januari 2027 ska alla elnätsbolag i Sverige ha en effektavgift i sin prismodell. Redan nu har många elnätsbolag börjat införa den och i Mölndal Energis nät kommer den finnas med i elnätsavgiften från 1 september 2025.
Syftet är att uppmuntra till att använda elnätet smartare, genom att sprida ut elanvändningen och flytta den till timmar när elnätet är mindre belastat. I samband med införandet ändras hela elnätsavgiften, många sänker till exempel energiöverföringsavgiften rejält (tidigare kallad den rörliga avgiften).
Här kan du läsa mer om varför effektavgiften införs.
Därför tjänar elbilsägare på effektavgiften
Har du en elbil som laddas hemma så står den antagligen för en förhållandevis stor del av din elförbrukning. Laddningen ger också en ganska stor effekthöjning.
Styrkan med elbilen är däremot att du ganska enkelt kan bestämma när på dygnet du laddar den. Det gör elbilen till en fördel snarare än en nackdel när effektavgiften införs.
Effektavgiften syftar nämligen till att du ska flytta och sprida ut din elanvändning. Det kommer finnas så kallad höglasttid när det är dyrare att använda mycket el samtidigt, och låglasttid, då effekttopparna antingen inte räknas, bara delvis räknas eller är billigare.
Eftersom överföringsavgiften (hur många kWh per månad du använder) ofta sänks kraftigt så kan många elbilsägare få lägre elnätskostnad.
Så här kan du ladda bilen med en effektavgift
Hur effektavgiften ser ut kommer att variera mellan olika elnät. Kolla därför upp hur det ser ut i ditt elnät för att verkligen träffa rätt med din laddning.
Men det finns några allmänna knep att ta till:
- Schemalägg laddning till låglasttid (ofta natten)
- Ladda med lägre effekt över längre tid (sprid ut eleffekten)
- Undvik att ladda samtidigt som du har stor elförbrukning i övrigt
- Har du solceller? Ladda när de producerar el
Skulle du inse att du råkat sätta igång laddningen vid fel tidpunkt kan du stänga av den. Hinner du ladda i några minuter så gör det inte så mycket. Effektavgiften bygger nämligen på medeleffekten under en hel timme.
Ibland kanske du måste ladda trots att det är höglasttid? Du kanske har slut på batteri och ska ut och åka innan kvällen? Då är det bra om du styr ner laddeffekten om det är möjligt. Ladda hellre med låg effekt under lång tid.
Har du smart styrning kopplad till din elmätare skulle du kunna sätta en begränsning på hur mycket effekt ditt hem får använda som mest samtidigt – där elbilsladdningen får använda det som är kvar. På så sätt slipper du tråkiga effekttoppar.
Så här kan du ladda bilen i Mölndal Energis elnät
Bor du i Mölndal Energis elnät? Då kommer några mer exakta tips till dig!
Vi inför effektavgiften från och med 1 september 2025. Vi tar bara ut effektavgiften under höglasttid vilket är:
Helgfria vardagar mellan klockan 07:00-19:00, november till mars.
All övrig tid är låglasttid. Laddar du elbilen när det är låglasttid så kommer inte de effekttopparna räknas. I Mölndal är det därför bra att ladda:
- Klockan 19:00-07:00
- Helger
- När som helst april till oktober
Här kan du läsa mer om effektavgiften i Mölndals elnät.
Elbilsägare med timpris på elhandel
Många elbilsägare har elhandelsavtal med timpris. En fördel är att du antagligen redan är van att styra din laddning. Nackdelen är att effektavgiften blir ännu en komponent att hålla koll på, vilket gör det lite mer komplext.
Ofta följer spotpriset och effektavgiften liknande mönster: det är billigare att använda el på natten. Skillnaden är att spotpriset är väldigt flexibelt och rörligt, medan effektavgiften är trubbig.
Mitt råd är att försöka balansera de båda. Om det blir billig el mitt på dagen så kan du såklart passa på att använda den – bara förbrukningen under en timme inte blir för hög. Här skriver vi mer om hur du kan kombinera timpris och effektavgift.
Elbil – en enkel elförbrukning att flytta
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att när det kommer till effektavgiften så är din elbil en styrka snarare än en svaghet. Laddningen förbrukar visserligen mycket el, men är enkel att flytta i tid.
Det gör den till ett utmärkt verktyg för att jämna ut effekttopparna, sänka dina elkostnader och hjälpa till att avlasta elnätet.
Rekommenderade artiklar
Vilket elavtal ska jag med elbil välja?
Antalet elbilar ökar och en stor del av dem laddas i hemmen. I den här …
Martin Jellvert 18 jan, 2025
Smart elbilsladdning – vad är det och hur fungerar det?
Elbilar blir alltmer populära i Sverige och många vill ladda sina elbilar …
Andreas Porslund Ottestrand 23 mar, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Elpriser och elmarknaden (44)
- Solenergi (38)
- Spara el (35)
- Elfordon (29)
- Elavtal (24)
- Elsäkerhet (23)
- Fjärrvärme (22)
- Elförbrukning (20)
- Strömavbrott (14)
- Elkostnad (11)
- Elnät (11)
- Spara energi (10)
- Hållbarhet (9)
- Belysning (6)
- Det uppkopplade hemmet (6)
- Elmätarbyte (4)
- effektavgift (4)
- Flytta (3)
- Stödtjänster (3)
- jubileum (3)
Författare
- Anders Averdal (23)
- Rikard Nylander (16)
- Henrik Dalman (14)
- Karin Ekh (14)
- Mattias Sjöstrand (13)
- Alexander Ehrensvärd (12)
- Daniel Gustafsson (11)
- Henrik Lyngåker (11)
- Maria Hast (8)
- Jonas Kalén (7)
- Rasmuz Agrell (7)
- Per Salomonsson (7)
- Maria Åberg (7)
- Rebecca Sinnerstedt (6)
- Caroline Nyquist Alvarez (6)
- Klas Dahte (6)
- Calle Eriksson (6)
- Magnus Ivarsson (6)
- Claes Kvist (6)
- Oskar Finnerman (5)
- Antoinette Savhammar (4)
- Per Bergqvist (4)
- Martin Jellvert (3)
- William Blomström (3)
- Fredrik Håkansson (3)
- Niklas Johansson (3)
- Alexander Karlsson (3)
- Lena Olsson Ingvarson (3)
- Fredrik Lundmark (2)
- Andreas Porslund Ottestrand (2)
- Anna Lundeen (1)
- Zarah Samuelsson (1)
- Peyruze Özmen (1)
- Philip Hägglund (1)
- Victor Abrahamsson (1)
- Gunilla Le Dous (1)
- Hans-Olof Engvall (1)
- Per Hoflund (1)
- Hanna Olvenmark (1)
- Arnes Palalija (1)
- Leif Viklund (1)
- Stefan Wernborg (1)
Arkiv
- augusti 1, 2025 (1)
- juli 1, 2025 (2)
- maj 1, 2025 (4)
- april 1, 2025 (2)
- mars 1, 2025 (3)
- februari 1, 2025 (1)
- januari 1, 2025 (2)
- december 1, 2024 (1)
- november 1, 2024 (1)
- oktober 1, 2024 (2)
- september 1, 2024 (2)
- augusti 1, 2024 (2)
- juli 1, 2024 (2)
- juni 1, 2024 (1)
- maj 1, 2024 (1)
- april 1, 2024 (2)
- mars 1, 2024 (2)
- februari 1, 2024 (2)
- januari 1, 2024 (2)
- december 1, 2023 (2)
- november 1, 2023 (3)
- oktober 1, 2023 (1)
- september 1, 2023 (3)
- augusti 1, 2023 (2)
- juli 1, 2023 (2)
- juni 1, 2023 (3)
- maj 1, 2023 (1)
- april 1, 2023 (3)
- mars 1, 2023 (1)
- februari 1, 2023 (4)
- januari 1, 2023 (2)
- december 1, 2022 (3)
- november 1, 2022 (3)
- oktober 1, 2022 (5)
- september 1, 2022 (4)
- augusti 1, 2022 (2)
- juli 1, 2022 (2)
- juni 1, 2022 (2)
- maj 1, 2022 (2)
- april 1, 2022 (3)
- mars 1, 2022 (4)
- februari 1, 2022 (3)
- januari 1, 2022 (5)
- december 1, 2021 (3)
- november 1, 2021 (3)
- oktober 1, 2021 (5)
- september 1, 2021 (3)
- augusti 1, 2021 (5)
- juli 1, 2021 (3)
- juni 1, 2021 (4)
- maj 1, 2021 (5)
- april 1, 2021 (4)
- mars 1, 2021 (4)
- februari 1, 2021 (4)
- januari 1, 2021 (5)
- december 1, 2020 (4)
- november 1, 2020 (4)
- oktober 1, 2020 (5)
- september 1, 2020 (3)
- augusti 1, 2020 (4)
- juli 1, 2020 (4)
- juni 1, 2020 (4)
- maj 1, 2020 (4)
- april 1, 2020 (6)
- mars 1, 2020 (5)
- februari 1, 2020 (5)
- januari 1, 2020 (4)
- december 1, 2019 (4)
- november 1, 2019 (5)
- oktober 1, 2019 (3)
- september 1, 2019 (3)
- augusti 1, 2019 (5)
- juli 1, 2019 (4)
- juni 1, 2019 (4)
- maj 1, 2019 (2)
- april 1, 2019 (3)