Vem har ansvaret vid ett strömavbrott?

3 min
Hans-Olof Engvall
6 okt, 2020

Ellagen styr vilka skyldigheter ditt elnätsbolag har gentemot dig som kund. Vem som har ansvaret för ett strömavbrott beror på var felet uppstått.

Stamnät, regionnät och lokala nät

Elnätet i Sverige består av ett stamnät som är sammankopplat med regionnät, som i sin tur är sammankopplade med lokala nät. Det är hos en av dessa lokala nätägare som du är kund.

Det är ytterst ovanligt att det blir ett fel på stam- eller regionnät som leder till ett strömavbrott hos dig. Allra oftast uppstår felet på det lokala nätet eller i din fastighet. Elnätsbolaget är ansvarigt för sitt nät ända fram till ditt elskåp med huvudsäkringar. Elmätaren i ditt skåp äger och ansvarar också elnätsbolaget för. Själva säkringarna, elskåpet och hela fastighetens elkrets är du som fastighetsägare själv ansvarig för.

Detta betyder alltså att du själv har ansvar för att ta hand om din fastighets elsystem och se till så att det är välfungerande. Skulle ett fel uppstå här så ska du kontakta en certifierad elektriker för att få det åtgärdat.

Skulle felet däremot uppstå i det lokala elnätet så är det elnätsbolaget som ska åtgärda det. Enligt ellagen ska det åtgärdas så snabbt som möjligt och avbrottet får inte pågå längre än 24 timmar. Om avbrottet pågår i mer än 12 timmar har du som kund rätt till ersättning, som ökar ju längre avbrottet pågått. Elnätsbolaget ska betala ut ersättningen eller göra en avräkning på din faktura inom sex månader. Skulle elnätsbolaget ha varit försumliga i sitt utförande vilket lett till skador hos dig så kan du också ha rätt till skadestånd.

Undantag

Det finns undantag som gör att du som kund inte får rätt till ersättning. Detta gäller om:

  • avbrottet beror på försummelse av elanvändaren (alltså du)
  • elen bryts av elsäkerhetsskäl eller för att bevara god leverans- och driftsäkerhet
  • felet beror på ett hinder utanför nätägarens kontroll
  • avbrottet beror på ett fel i stamnätet

Aviserade avbrott

Ibland kan nätföretaget behövda göra ett så kallat aviserad avbrott, till exempel för att kunna genomföra underhållsarbete eller reparationer. De är då skyldiga att i god tid informera alla som påverkas av avbrottet om detta och hur lång tid strömavbrottet beräknas vara.

Om strömmen går på jobbet

Som företagare drabbas du på andra sätt än som privatperson av ett strömavbrott. Därför har vi samlat några saker som är bra att veta inför, under och efter ett strömavbrott.

Ladda ner guiden!

Set a Call-to-Action button to activate the box

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Prenumerera på bloggen