Hoppa till huvudinnehåll

Så kan du ta betalt för elbilsladdning efter effektavgiften

8 min
Magnus Ivarsson
26 nov, 2025

Som säljare av elbilsladdning träffar jag många olika kunder i olika elnät. Här i Mölndal har vi nyss infört en effektavgift, på andra håll kommer de att göra det inom kort. Oavsett undrar alla hur de nu ska lösa en rättvis betalning och undvika höga elnätskostnader. Här berättar jag om tre möjliga vägar för dig som hanterar elbilsladdning för din verksamhet eller brf.

Nya förutsättningar med effektavgiften

Tidigare har du främst betalat för de kilowattimmar (kWh) som används, något som enkelt kan kopplas till varje användare.

Med effektavgiften betalar du även för effekttoppar, något som flera användare tillsammans skapar. Därför går det inte att på samma sätt att tydligt se vilken användare som ska bekosta vad.

Kolla vad som gäller i ditt elnät

Effektavgiften kommer se olika ut i olika elnät. Den har dock några gemensamma grundstenar; att du betalar för dina effekttoppar och att din tid ska delas in i höglasttid och låglasttid. Under höglasttiden är det dyrare att använda mycket el samtidigt.

Därför är ett viktigt första steg att kolla vad som gäller hos dig:

  • Vad räknas som låglast- och höglasttid?
  • Vad ligger effektavgiften på?
  • Betalar du en effektavgift under låglasttid eller bara höglasttid?
  • Hur många effekttoppar baseras den på?

På den här sidan kan du läsa om effektavgiften i Mölndal Energis elnät.

Tre olika lösningar för elbilsladdningen

Hur ska man då hantera effektavgiften om man har en parkering med flera laddpunkter? Här är tre vägar att gå.

1.     Sätt olika priser för höglasttid och låglasttid

En lösning som jag brukar rekommendera är att sätta två olika priser för höglasttid och låglasttid. Gör en uppskattning av vad din effekttavgift kommer landa på per månad, hur många kWh som laddas varje månad och ta sedan fram en schablonkostnad.

Om ni finns i vårt nät skulle det till exempel kunna vara att det är 50 öre dyrare att ladda vardagar kl. 7-19, november till mars.

På så sätt är det fortsatt möjligt att ladda dagtid för de som vill, men du uppmuntrar de flesta att ladda under låglasttid. Det här upplägget går att köra ihop med spotpriskoppling, att priset följer elhandelspriset kvart för kvart, om du använder vår laddtjänst ChargeME.

Fördelen är att användarna får en valfrihet, samtidigt som det blir rättvist: de som använder el när efterfrågan och priset är högt får också betala mer. Nackdelen är att det inte fungerar lika bra på exempel vintertid på arbetsplatsparkeringar som ofta används under höglasttid. Under sommarhalvåret som ofta räknas som låglasttid funkar det däremot bra (beroende på elnät).

2.     Styr ner laddeffekten under höglasttid

En annan lösning är att att strypa eller styra ner effekten under höglasttid. 

Genom lastbalansering kan du välja att den sammanlagda laddeffekten för alla laddare under höglasttid inte får bli högre än till exempel 22 kW. Har du en effektvakt så styrs laddningen också mot resten av fastighetens effektuttag, är det högt så begränsas laddningen tillfälligt. På så sätt kan du sprida ut elanvändningen under längre tid och undvika att effekttopparna blir för höga. Nackdelen är att det tar längre tid att ladda för användarna om många laddar samtidigt, vissa kanske inte hinner ”ladda klart”.

Detta kan vara ett bra upplägg om din parkering främst används under höglasttid, till exempel på en arbetsplats. Det kan också vara klokt att kombinera detta med det första förslaget, att både sätta olika pris för höglasttid och låglasttid samt begränsa effekten för att undvika för höga effekttoppar.  

3.     Lås laddningen till låglasttid

Ett förslag som fungerar främst i bostadsrättsföreningar är att styra så det inte går att ladda under höglasttid. På så sätt kan du minimera din effektavgift.

Nackdelen är att du begränsar användarnas valfrihet. Det kan till exempel finnas de som jobbar natt, eller som har så gott som tomt batteri och måste ladda dagtid. Beroende på vilket elnät du har kan det bli få timmar då det går att ladda. Därför är detta inte en lösning jag brukar rekommendera. Istället tycker jag det är bättre att ge användarna valfrihet och sätta ett högre pris under höglasttid. Då kan de i alla fall välja att ladda, även om det är dyrt.

Sammanfattat: för och nackdelar med de tre uppläggen

Olika priser höglastid och låglastid

+ Uppmuntrar användarna att ladda under låglasttid
+ Ger användarna en valmöjlighet
+ Ett sätt att bekosta effektavgiften

- Svårt att veta vilken kostnad man ska sätta för elbilsladdningen under höglasttid
- Svårt för parkeringar som främst används dagtid på vardagar (höglasttid)

Styr ner laddeffekten under höglasttid

+ Minskar risken för höga effekttoppar
+ Lösning för parkering som främst används dagtid på vardagar

- Riskerar att leda till långsam elbilsladdning

Lås laddningen till låglasttid

+ Kan undvika effekttoppar under höglasttid

- Begränsar användarnas valfrihet
- Mindre utnyttjandet av elbilsladdningen och minskade intäkter

Följ upp efter första månaden med effektavgiften

Mitt sista tips är att följa upp i efterhand hur det blev. Räckte schablonkostnaden som du satt för att täcka utgifterna? Hur agerade användarna, fortsatte de ladda under höglasttid eller ändrade de sitt beteende? Fick ni någon ny effekttopp som du vill hantera?

Det kan ta ett par månader innan du hittat rätt upplägg för priset så att det blir både rättvist och bra ekonomiskt för din verksamhet eller brf.

Smidig hantering av elbilsladdningen med ChargeME

För att kunna göra saker som att sätta ett dynamiskt pris och informera om prisskillnaderna på ett bra sätt krävs en smidig laddtjänst. Vi erbjuder en laddtjänst i samarbete med Monta som löser allt detta. På vår sida kan du läsa mer, beställa offert eller boka tid med mig.

Läs mer

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Prenumerera på bloggen