Så kan du ta betalt för elbilsladdning efter effektavgiften
Som säljare av elbilsladdning träffar jag många olika kunder i olika elnät. Här i Mölndal har vi nyss infört en effektavgift, på andra håll kommer de att göra det inom kort. Oavsett undrar alla hur de nu ska lösa en rättvis betalning och undvika höga elnätskostnader. Här berättar jag om tre möjliga vägar för dig som hanterar elbilsladdning för din verksamhet eller brf.
Nya förutsättningar med effektavgiften
Tidigare har du främst betalat för de kilowattimmar (kWh) som används, något som enkelt kan kopplas till varje användare.
Med effektavgiften betalar du även för effekttoppar, något som flera användare tillsammans skapar. Därför går det inte att på samma sätt att tydligt se vilken användare som ska bekosta vad.
Kolla vad som gäller i ditt elnät
Effektavgiften kommer se olika ut i olika elnät. Den har dock några gemensamma grundstenar; att du betalar för dina effekttoppar och att din tid ska delas in i höglasttid och låglasttid. Under höglasttiden är det dyrare att använda mycket el samtidigt.
Därför är ett viktigt första steg att kolla vad som gäller hos dig:
- Vad räknas som låglast- och höglasttid?
- Vad ligger effektavgiften på?
- Betalar du en effektavgift under låglasttid eller bara höglasttid?
- Hur många effekttoppar baseras den på?
På den här sidan kan du läsa om effektavgiften i Mölndal Energis elnät.
Tre olika lösningar för elbilsladdningen
Hur ska man då hantera effektavgiften om man har en parkering med flera laddpunkter? Här är tre vägar att gå.
1. Sätt olika priser för höglasttid och låglasttid
En lösning som jag brukar rekommendera är att sätta två olika priser för höglasttid och låglasttid. Gör en uppskattning av vad din effekttavgift kommer landa på per månad, hur många kWh som laddas varje månad och ta sedan fram en schablonkostnad.
Om ni finns i vårt nät skulle det till exempel kunna vara att det är 50 öre dyrare att ladda vardagar kl. 7-19, november till mars.
På så sätt är det fortsatt möjligt att ladda dagtid för de som vill, men du uppmuntrar de flesta att ladda under låglasttid. Det här upplägget går att köra ihop med spotpriskoppling, att priset följer elhandelspriset kvart för kvart, om du använder vår laddtjänst ChargeME.
Fördelen är att användarna får en valfrihet, samtidigt som det blir rättvist: de som använder el när efterfrågan och priset är högt får också betala mer. Nackdelen är att det inte fungerar lika bra på exempel vintertid på arbetsplatsparkeringar som ofta används under höglasttid. Under sommarhalvåret som ofta räknas som låglasttid funkar det däremot bra (beroende på elnät).
2. Styr ner laddeffekten under höglasttid
En annan lösning är att att strypa eller styra ner effekten under höglasttid.
Genom lastbalansering kan du välja att den sammanlagda laddeffekten för alla laddare under höglasttid inte får bli högre än till exempel 22 kW. Har du en effektvakt så styrs laddningen också mot resten av fastighetens effektuttag, är det högt så begränsas laddningen tillfälligt. På så sätt kan du sprida ut elanvändningen under längre tid och undvika att effekttopparna blir för höga. Nackdelen är att det tar längre tid att ladda för användarna om många laddar samtidigt, vissa kanske inte hinner ”ladda klart”.
Detta kan vara ett bra upplägg om din parkering främst används under höglasttid, till exempel på en arbetsplats. Det kan också vara klokt att kombinera detta med det första förslaget, att både sätta olika pris för höglasttid och låglasttid samt begränsa effekten för att undvika för höga effekttoppar.
3. Lås laddningen till låglasttid
Ett förslag som fungerar främst i bostadsrättsföreningar är att styra så det inte går att ladda under höglasttid. På så sätt kan du minimera din effektavgift.
Nackdelen är att du begränsar användarnas valfrihet. Det kan till exempel finnas de som jobbar natt, eller som har så gott som tomt batteri och måste ladda dagtid. Beroende på vilket elnät du har kan det bli få timmar då det går att ladda. Därför är detta inte en lösning jag brukar rekommendera. Istället tycker jag det är bättre att ge användarna valfrihet och sätta ett högre pris under höglasttid. Då kan de i alla fall välja att ladda, även om det är dyrt.
Sammanfattat: för och nackdelar med de tre uppläggen
Olika priser höglastid och låglastid
+ Uppmuntrar användarna att ladda under låglasttid
+ Ger användarna en valmöjlighet
+ Ett sätt att bekosta effektavgiften
- Svårt att veta vilken kostnad man ska sätta för elbilsladdningen under höglasttid
- Svårt för parkeringar som främst används dagtid på vardagar (höglasttid)
Styr ner laddeffekten under höglasttid
+ Minskar risken för höga effekttoppar
+ Lösning för parkering som främst används dagtid på vardagar
- Riskerar att leda till långsam elbilsladdning
Lås laddningen till låglasttid
+ Kan undvika effekttoppar under höglasttid
- Begränsar användarnas valfrihet
- Mindre utnyttjandet av elbilsladdningen och minskade intäkter
Följ upp efter första månaden med effektavgiften
Mitt sista tips är att följa upp i efterhand hur det blev. Räckte schablonkostnaden som du satt för att täcka utgifterna? Hur agerade användarna, fortsatte de ladda under höglasttid eller ändrade de sitt beteende? Fick ni någon ny effekttopp som du vill hantera?
Det kan ta ett par månader innan du hittat rätt upplägg för priset så att det blir både rättvist och bra ekonomiskt för din verksamhet eller brf.
Smidig hantering av elbilsladdningen med ChargeME
För att kunna göra saker som att sätta ett dynamiskt pris och informera om prisskillnaderna på ett bra sätt krävs en smidig laddtjänst. Vi erbjuder en laddtjänst i samarbete med Monta som löser allt detta. På vår sida kan du läsa mer, beställa offert eller boka tid med mig.
Rekommenderade artiklar
Vad händer när elbilsladdningen på parkeringen krånglar?
Laddstolpar och laddboxar är generellt sett mycket driftsäkra, men ibland …
Peter Öhman 14 okt, 2025
Så påverkar EU-regelverket AFIR dig med publika laddpunkter
AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) är ett EU-regelverk för …
Martin Jellvert 3 dec, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Solenergi (31)
- Fjärrvärme (30)
- Elpriser och elmarknaden (28)
- Elfordon (25)
- Elavtal (18)
- Spara el (17)
- Bostadsrättsförening (13)
- Elnät (13)
- Strömavbrott (9)
- Fjärrkyla (6)
- Effektavgift (4)
- Energideklaration (3)
- Hållbarhet (3)
- Stödtjänster (3)
- Elsäkerhet (2)
- Belysning (1)
- Elkostnad (1)
- Elmätarbyte (1)
- Energikartläggning (1)
- Jubileum (1)
- Spara energi (1)
Författare
- Anders Averdal (24)
- Magnus Ivarsson (13)
- Peter Öhman (12)
- Victor Abrahamsson (9)
- Richard Lundström (8)
- Kenneth Karlsson (8)
- Henrik Lyngåker (7)
- Claes Kvist (7)
- Daniel Gustafsson (6)
- Calle Eriksson (6)
- Anna Lundeen (5)
- Fredrik Lundmark (5)
- Peyruze Özmen (4)
- Antoinette Savhammar (3)
- Arnes Palalija (3)
- Per Salomonsson (3)
- Klas Dahte (3)
- Jonas Kalén (3)
- Alexander Ehrensvärd (2)
- Gunilla Le Dous (2)
- Hans-Olof Engvall (2)
- Mattias Sjöstrand (2)
- Martin Jellvert (2)
- Lena Olsson Ingvarson (2)
- Håkan Havel (1)
- Henrik Dalman (1)
- Rebecca Sinnerstedt (1)
- Marie Jernsund (1)
- Per Bergqvist (1)
- Caroline Nyquist Alvarez (1)
- Mikaela Åborg (1)
- Per Hoflund (1)
- Oskar Finnerman (1)
- Daniel Johansson (1)
- Beatrice Anderberg (1)
- Maria Åberg (1)
- Niclas Lundin (1)
- Leif Viklund (1)
- Fredrik Martinsson (1)
- Maria Hast (1)
Arkiv
- november 2025 (1)
- oktober 2025 (3)
- september 2025 (1)
- augusti 2025 (1)
- maj 2025 (1)
- april 2025 (1)
- mars 2025 (2)
- februari 2025 (1)
- januari 2025 (2)
- december 2024 (1)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (1)
- september 2024 (2)
- augusti 2024 (2)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (1)
- maj 2024 (1)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (1)
- februari 2024 (2)
- januari 2024 (2)
- november 2023 (2)
- oktober 2023 (2)
- september 2023 (1)
- augusti 2023 (2)
- juli 2023 (2)
- juni 2023 (2)
- april 2023 (2)
- mars 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (2)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (2)
- september 2022 (2)
- augusti 2022 (2)
- juli 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- maj 2022 (1)
- april 2022 (2)
- mars 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (4)
- augusti 2021 (4)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (4)
- mars 2021 (3)
- februari 2021 (4)
- januari 2021 (4)
- december 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (4)
- september 2020 (5)
- augusti 2020 (2)
- juli 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- maj 2020 (2)
- april 2020 (2)
- mars 2020 (3)
- februari 2020 (2)
- december 2019 (2)
