Så får du en smidig administration av dina laddstationer

7 min
Magnus Ivarsson
23 jan, 2024

Har du en parkering med flera laddpunkter? Då behöver du en laddtjänst som kan hjälpa dig att hantera all elbilsladdning. Med rätt laddtjänst kan du minimera tiden du lägger på administration. Här är mina bästa tips på vad du ska tänka på för att nå dit.

Du som ansvarar för en gemensam parkering, för brf:en, samfälligheten eller arbetsplatsen, behöver ha koll på vem som laddar, hur mycket de laddar och se till att få in en betalning för det. För att lösa det behöver du någon form av laddtjänst.

Kan vi inte sköta administrationen själva?

Ibland är det lockande att tänka att detta löser vi själva, varför lägga pengar på en tjänst varje månad? När min egna samfällighet installerade laddboxar för många år sedan så fanns inte samma utbud av laddtjänster som det finns idag. Vi har därför gjort det mesta av administrationen manuellt. Det har, som du säkert förstår, inneburit mycket arbete för vår kassör. Även om din kassör eller kollega idag tycker att det är okej att lägga den tiden så kan det vara svårt att få in någon som vill ta över uppdraget i framtiden.

Som tur är så finns det idag mycket bättre mjukvara för elbilsladdning som löser nästan all administration för dig. Så gott som allt sköts per automatik och du kan logga in för att kolla statistik och annat som du behöver för exempelvis bokföring eller budget.

Tänk på detta när du väljer laddtjänst

Idag finns det ett antal laddtjänster att välja mellan. Här är några funktioner som jag tycker är bra att hålla utkik efter:

Flexibilitet och anpassningsbarhet

Allas förutsättningar ser olika ut. Därför är det viktigt med en flexibel tjänst där du kan anpassa kostnad och betalning utifrån just dina egna behov och ha möjlighet att ändra upplägg om du vill. Det ska också gå att lägga till fler laddplatser i framtiden, om du vill utöka elbilsladdningen.

Enkelt att lägga till nya användare

Om laddplatsen är icke-publik ska det ändå vara enkelt att lägga till nya användare, med ingen eller lite handpåläggning från din sida. Är det en publik laddstation ska det vara enkelt för användaren att koppla upp sig och börja ladda.

Enkel betalning för användaren

Användarna ska enkelt själva kunna betala vid laddplatsen via en app, tagg eller QR-kod.

Automatiskt betalflöde

Betalning från användaren ska ske per automatik. Du ska inte behöva fixa fakturorna själv (om det inte är specialfall). Du ska enkelt få in pengarna från användarna till utvalt konto för att kunna betala elräkningen. I den här artikeln skriver vi mer om just betalning.

Enkelt att sätta pris

Det ska vara enkelt att sätta en korrekt och rättvis prissättning, till exempel genom att priset för att ladda följer spotpriset. En fördel är om du har möjlighet att anpassa prissättning efter tidpunkt, efter olika användare och ha både löpande kostnader och månadskostnader.

Service och underhåll

Det ska finnas en kundservice du kan kontakta om något går fel och du ska kunna få hjälp om det behöver göras olika åtgärder.

Statistik och underlag

Du som administratör ska enkelt kunna se statistik och få underlag från laddningen och betalningarna. Till exempel så att du kan se hur laddstationerna används och få underlag till din bokföring.

Digitalt kösystem

Har du ett högt tryck på dina laddstationer, eller misstänker att du kommer ha det i framtiden, är det bra med någon form av digitalt kösystem. Detta är fortfarande rätt nytt och det är få laddtjänster som har det, men när antalet elbilar ökar lär det bli allt viktigare att ha.

Enkelt att hitta publik laddstation

Är din laddstation publik vill du att så många som möjligt ska kunna hitta den. Då är det viktigt att din laddplats finns med och syns på kartor som har många användare.

Enkelt att säga upp

Även om den här laddtjänsten verkar bäst för dig idag kan det vara dumt att låsa upp sig på en och samma tjänst för alltid. Se därför till att dina laddstationer kan kommunicera med OCPP (Open Charge Point Protocol) och att laddtjänsten har rimliga uppsägningstider.

Enkelt att förstå

Sist men inte minst är det viktigt att administationsverktyget är enkelt att förstå och navigera i, även om du har liten erfarenhet av elbilsbranschen.

Bekymmersfri laddning för dig och dina användare

Om man ska sammanfatta allt så brukar jag alltid prata med mina kunder om att elbilsladdning ska vara smart, rättvis och skalbar. Laddtjänsten ska ha smarta funktioner som gör det enkelt för både dig och dina användare. Det ska vara rättvist för användarna, men också för de som inte använder elbilsladdningen - de som laddar ska betala för sin laddning utan subventioner från andra medlemmar eller anställda. Sist men inte minst ska det också vara skalbart, det ska vara enkelt att bygga ut och lägga till om fler laddplatser behövs i framtiden.

På Mölndal Energi erbjuder vi en laddtjänst i samarbete med Monta som uppfyller samtliga punkter. Vill du veta mer om hur det fungerar och om det skulle passa din elbilsladdning får du gärna boka möte med mig nedan.

Boka möte om elbildsladdning

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Prenumerera på bloggen