Att välja rätt betaltjänst handlar egentligen om tre saker: det ska vara enkelt för användaren att betala för sin elbilsladdning, det ska vara enkelt för dig att administrera betalningarna och det ska vara enkelt att sätta ett rättvist pris. Här är mina råd om vad du ska tänka på när du väljer betaltjänst för dina laddstationer.
För villaägare är det enkelt med en laddbox, det är bara att koppla in och ladda. Som företag, brf, samfällighet eller kommunal verksamhet måste du däremot hantera betalningen för elbilsladdningen på något sätt. Idag finns många betaltjänster, men för att säkerställa att du väljer en bra betaltjänst finns det några saker att tänka på.
Har du en elbil så har du säkert suckat över att behöva ladda ner ännu en app när du kommit till en ny laddstation. Det här är en utmaning för hela elbilsbranschen, hur kan man göra det lika enkelt att ladda elbilen som att tanka bilen på en bensinstation? Som tur är börjar det bli bättre.
Idag finns det betaltjänster där användaren kan skanna en QR kod och betala via exempelvis Swish, utan att behöva ladda ner en app. Har du laddstationer där många olika personer kommer att ladda, som en besöksparkering, så är detta en bra funktion.
Har du en parkering där samma personer parkerar ofta, till exempel en bostadsparkering eller arbetsplats, så är det viktigare med en bra app. Appen blir då ett sätt att hålla koll på hur mycket användaren laddat under månaden och kostnaden för detta. Det är också uppskattat att kunna koppla upp en RFID-bricka eller -tagg, så att man enkelt kan få igång laddningen utan att ta fram mobilen.
Sammanfattat, användaren ska kunna starta laddningen och betala för sin elbilsladdning så som hen helst vill, via QR kod, app eller laddtagg. Det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt.
På andra sidan ska betalsystemet vara smidigt för dig som ansvarar för laddstationerna. Med största sannolikhet har du viktigare saker att göra än att sitta och administrera laddkostnader.
Du ska enkelt få in pengarna på ett utvalt konto eller liknande, utan någon direkt handpåläggning, som du i sin tur ska kunna betala elräkningarna med. Ett automatiserat betalflöde kort och gott. Här skriver vi mer om hur du ska tänka för att få en smidig administration av elbilsladdningen.
Just enkel administration innebär också att enkelt kunna sätta ett pris för att ladda. Med volatila elpriser som går upp och ner, månad för månad och timme för timme, är det inte helt lätt att sätta ett rättvist pris.
Har du fastprisavtal på elen så har du en fördel i att du vet vad du kommer betala för elen och har därmed något att utgå ifrån. Fastpris på el blir dock allt ovanligare på grund av osäkerheten på elmarknaden.
Om du har ett rörligt elprisavtal och vill gå plus på laddningen är det också lite enklare. Då kan du titta på elpriset över tid (för både elhandel och elnät) och lägga dig en bit över detta. Med stor sannolikhet kommer det finnas månader där priset för att ladda är mycket högre än elpriset du sen får betala för elen. Kanske kommer det också månader då priset för att ladda är lägre än ditt elpris. Över tid kommer du med stor sannolikhet ändå att gå plus.
Har du däremot ett rörligt elavtal och en parkering där du varken vill gå plus eller minus på laddningen, att den som laddar ska betala vad elen kostar, så är det svårare. Inte ens vi som jobbar i elbranschen kan nämligen förutse kommande månads elpriser.
Som tur är finns det idag ett fåtal betaltjänster som kan koppla betalningen till spotpriset och vår är en av dem. Detta är det närmaste en rättvis prissättning du kan komma. Du väljer hur mycket utöver spotpriset som ska läggas till per kWh för elnät, elskatt, elcertifikat med mera (vilket vi såklart kan hjälpa dig med).
Sen löser betalsystemet själv så att användaren får betala timpriset för elen de laddar. En fördel med detta är att elbilsägarna kan välja att ladda på natten när elpriset är billigare, vilket passar bra på boendeparkeringar.
Med det här upplägget behöver du se till att verksamheten har ett rörligt timprisavtal och inte ett rörligt månadspris.
En bonus är om det finns en flexibilitet så att det är möjligt att ändra priser per månad, ha olika priser för exempelvis dag och kväll eller olika priser för olika användare. Det är också bra att kunna ha både löpande kostnad och fast kostnad, exempelvis om du har en månadskostnad för boendeparkering, men löpande för de som laddar enstaka gånger.
Något som är viktigt att tänka på redan när du köper laddboxar eller laddstolpar är att de inte är låsta till en specifik betaltjänst utan har en öppen laddlösning med OCPP (Open Charge Point Protocol).
Utvecklingen går fort. Din betaltjänst kanske är en av de bästa idag, men du vet inte hur det ser ut om fem år. Det händer mycket inom mjukvaror för elbilsladdning just nu och det vore tråkigt att inte kunna byta om det kommer en tjänst som är ännu bättre i framtiden. Eller ännu värre om leverantören går i konkurs och du är låst i en betaltjänst som inte längre finns.
Har laddstationen en öppen laddlösning med OCPP har du möjlighet att byta leverantör. OCPP är också viktigt om du i framtiden vill skala upp eller skala ner elbilsladdningen.
Vårt betalsystem ChargeME som vi erbjuder i samarbete med Monta uppfyller alla punkter jag nämnt ovan. Det är enkelt för användaren att ladda genom att skanna en QR kod, använda din app eller tagg. Som administratör får du en smidig överblick och automatiskt betalflöde. Vi är dessutom en av få som erbjuder koppling till spotpriset. Självklart låser du inte in dig utan kan byta leverantör om du vill i framtiden.
Vill du veta mer hur det fungerar så kan du skriva till oss här eller boka ett möte med mig.
Tittar du på olika företag som erbjuder elbilsladdning? Ta hjälp av vårt formulär för att jämföra dem med varandra.
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Elbilsladdning är en förhållandevis stor investering för många företag och …
Här finns massor bra att läsa